۱۳۹۰ تیر ۳۰, پنجشنبه

رفتار و ذهنیت سوئدی

بعد ازمدتی زندگی و تحصیل در سوئد، تصمیم گرفتم که بیشتردرمورد خلق وخوی، روحیات وذهنیت مردمان سوئد به عنوان ساکنین یکی از شمالی ترین نقاط کره زمین، مطالعه کنم. این مساله ازدوجهت مرا متمایل به این کارکرد: یکی اینکه بعد از یکسال واندی هنوزهیچ دوست سوئدی نداشتم و دوم و مهمتراینکه با نزدیک شدن به پایان دوران تحصیل باید درآشفته بازاراینجا به دنبال کار باشم.دراینجا خلاصه ای ازمشاهدات ومطالعات خودم بهمراه نکاتی ازکتاب Svensk Mentalitet یا همان ذهنیت سوئدی با ترجمه فارسی محمدرضا ارجمند را آورده ام.
شاید عمده رفتارهای یک سوئدی ناشی از قرار گرفتن دراین نقطه جغرافیایی خاص با زمستانهایی طولانی پراز سرما و تاریکی باشد، نکته ای که خیلی از خارجی ها وحتی خود سوئدی ها به آن اذعان دارند.
سوئدی ها ترجیح میدهند کسی کاری به کارشان نداشته باشد. درخیلی از مکانهای عمومی مانند پارک، دانشگاه و یا اتوبوس همه ترجیح میدهند به سراغ صندلی های خالی بروند، زیرا در این شرایط است که هیچ فشاراجتماعی وجود ندارد که آنها را وادار به صحبت یا سازش با دیگران کند. شاید به همین دلیل است که سوئدی ها به افرادی خشک و بی روح مشهور هستند، که این نیزخود میتواند ناشی از شرم وحیای بیش ازحد مابین آنها باشد.
اکثر سوئدی ها ترجیح میدهند شنونده خوبی باشند تا اینکه گوینده باشند وبه هنگام صحبت آهسته و ملایم سخن میگویند، بسیار بعید است که یک سوئدی در جمع یا در مکانهای عمومی عصبانیت وابراز احساسات عمیق خود را نشان دهد. شاید گفتن این نمونه جالب باشد که زنان سوئدی حتی به هنگام زایمان میکوشند که تا حد امکان کمترداد وفریاد کنند.
در زبان سوئدی لغتی هست به نام Lagom به معنای «درست به اندازه». مردم سوئد ازافراط و زیاده روی درهرامری اجتناب میکنند. سخت کار میکنند ولی نه خیلی زیاد، تفریح و شادی میکنند اما به اندازه.
صحبت کردن همزمان چندین نفر با یکدیگر وحرف همدیگر را قطع کردن در بسیاری از جوامع رفتاری پذیرفته شده است، درحالی که در سوئد قطع کردن حرف دیگران بی تربیتی تلقی میشود.
براساس عقیده «مساوات خواهی» یا Egalitarianism، کودکان در سوئد با این باور تربیت میشوند که هیچ یک از آنها بر دیگری برتری و ویژگی خاصی ندارد، آنها تشویق به سبقت جویی و رقابت با یکدیگر نمیشوند.
میتوان گفت که تقریبا اکثر تصمیم گیریهای سوئدی ها حاصل یک کار گروهیست ( که شاید همان سوسیال دموکراسی باشد)، در تمامی جلسات همه اعضاء بر حل مشکل یا مساله مورد بحث تمرکز کرده و از درگیریهای شخصی یا گروهی پرهیز میکنند.
وقت شناسی دربین سوئدی ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. آنها روزکاری خود را با جزئیات کامل و حتما از مدتها قبل برنامه ریزی میکنند و در کل انسانهایی به سامان و منظم هستند.
درمجموع، موارد دیگری چون:علاقه مندی به ورزش، شیک پوشی و گرایش به زندگی مدرن از بارزترین خصایص یک سوئدی است.
و حالا با وجود موارد بالا دوباره به نکته مهم - اینکه میگویم مهم خیلی مهم است - بازار کار در سوئد و تبعیض های موجود در آن برمیگردم. یک کارفرمای سوئدی مابین درخواستهای رسیده، ابتدا سراغ آنهایی میرود که از لحاظ آموزش و شرایط پایه صلاحیت لازم را داشته باشد و در مرحله بعدی افرادی را که اسامی بیگانه و غیرسوئدی دارند را از لیست حذف میکند (که البته این درتمامی موارد صحیح نیست و با توجه به نوع کمپانی متفاوت است) زیرا این امر از طرفی کارهای مربوط به اموراداری را آسانتر و عملی ترمیکند وازطرف دیگر مشکلات کارفرمای سوئدی در مواجهه با شخصی از فرهنگ و ملیت دیگر را برطرف میسازد، زیرا یک سوئدی درهنگام برخورد با یک سوئدی دیگر دچار سردرگمی نمیشود و میتواند واکنشهای وی را پیشبینی کند ولی در زمان ملاقات با فردی از فرهنگ دیگر همیشه نگران عاقبت کار خواهد بود. و یک سوئدی در مقام تصمیم از تردید پرهیز میکند.
حالا شما سوئدی های عزیزی که من کور را به بازی های خودتان راه نمیدهید، ولی من شماها را همچنان دوست دارم و به آنچه که نتیجه فرهنگ و دانش بالای جامعه تان است احترام میگذارم.

۲ نظر:

چشمان باز گفت...

postetun jaleb bood,omidvaram post haye bishtari begzarid, bnzaram Swedi ham fogholade salem hastand, ke unam bar migarde be lahaz kardan ravesh va amozesh haye elmi az badve tavalod dar nezame amoozesh va parvaresheshun, moteasefaneh ma khareji ha dar 20, ya 30 sale pish inja miomadim, hich moshkeli nadashtym va hameye swedi ha ba roozye baz az ma esteghbal kardand va komakemun kardand bahamun ezdevaj kardand hata irania niaz be govahiname ranandegi nadashtand un zaman, amma enghadar ke moteasefaneh ma badi, dodar bazi, va namardi kardim, ke alan oza injuri shode, va alan taro khoshk baham misooze, shoma hamin ke khareji bashi azat mitarsan va doori mikonan, gar che ghabele zekr hast hasnuz ke hanuze bishtare amare jormo jenayato .. marbot ber khareji ha va manateghe khareji neshine...
payande bashid, be omide etelaye farhange irani va nezami azad dar iran ke betavanim roozi amozesh haye ensani va edalat khahane, va mosavate zanano mardano dar keshvaremun dashteh bashim.

کوری گفت...

مرسی که آمدی و نظر دادی. شما با سابقه هستی و من جدید. سوئدی ها انسانهای شریفی هستند که البته رفتارهای مربوط به خودشان را دارند.